mandag 3. juni 2013

Rødbet/soppburgere (Redbeet and mushroom burgers)

Denne oppskriften er sterkt inspirert av denne: http://vegetarbloggen.com/2012/04/02/rodbeteburgere-fra-resept/

- 2 store rødbeter (skjæres i terninger og kokes ti min)
- 500g sopp (deles i to og grilles på 200 grader i ti-femten min)
- 1 løk (grilles sammen med soppen, deles i 2)
- 2 egg (vispes)
- 350g kikerter (kokte), moses i foodprosessor
- 1 ss trøffelolje
- 5 fedd hvitløk (moses i hvitløkpresse)
- 3 ss potetmel
- 2 ss basilikum og samme mengde oregano.
- Salt og pepper

Begynn med rødbetene, de er mest styr med, så like greit å bli ferdig med det først som sist ;) Alle ingrediensene røres sammen i en stor bolle etterhvert som de er ferdige. Rør godt sammen og lag en prøveburger i en stekepanne, både for å sjekke smak og at de henger sammen. Det er viktig at de henger sammen, men uten at det blir kompakte (tro meg, det er omtrent som å ete en seig biff...)

Stekes på stekebrett med bakepapir med strøkavring, bruk en spiseskje, lag store burgere. Stekes på 200 grader i 15 min, snu og stek 10 min til. Jeg fikk 12 burgere.

Enjoy :)

Ingen kommentarer: